چاپ آگهی در روزنامه های کثیر الانتشار ۴۴۱۹۵۰۰۰-۰۲۱

مطبوعات

نگاهي‌ به‌ جايگاه‌ تبليغات‌ در رسانه‌ ها

Posted by on 4:55 ب.ظ in تبلیغات, مطبوعات و رسانه | دیدگاه‌ها برای نگاهي‌ به‌ جايگاه‌ تبليغات‌ در رسانه‌ ها بسته هستند

نگاهي‌ به‌ جايگاه‌ تبليغات‌ در رسانه‌ ها

نگاهي‌ به‌ جايگاه‌ تبليغات‌ در رسانه‌ ها نشان می دهد آگهي‌ تبليغاتی يعني‌ تيراژ بالای روزنامه نه مطلب‌ خوب‌. به‌ جز روزنامه‌هايي‌ كه‌ به‌ وسيله‌ سازمانها و ارگانهاي‌ دولتي‌ حمايت‌ مي‌ شوند ،ساير ارباب‌ جرايد قبل‌ از چاپ‌ و تكثير جريده‌ خود به‌ فكر تاسيس‌ و راه‌اندازي‌ اين‌ قسمت‌ هستند. آنها معتقدند هرچه‌ اين‌ بخش‌ از قدرت‌ و توان‌ بيشتري‌ برخوردار باشد،روزنامه‌ مي‌ تواند در نيل‌ به‌ اهدافش‌ موفق‌ تر عمل‌ كند.

«ادوارد هميلتون‌»يكي‌ از كارشناسان‌ بنام‌ روزنامه‌ و استاد دانشگاه‌ «اوهايو» در رشته‌ ارتباطات‌ مي‌گويد: «وقتي‌ شما پول‌ خوبي‌ براي‌ روزنامه‌ خود خرج‌ كنيد،بهترين‌ روزنامه‌نگاران‌ حاضرند براي‌ شما مطلب‌ بنويسند. پس‌ براي‌ تاسيس‌ و راه‌اندازي‌ اين‌ بخش‌ تلاش‌ بيشتري‌ به‌ خرج‌ دهيد.»

سازمان آگهی در روزنامه ها

اين‌ بخش‌ همان‌ آگهي‌ و يا سازمان‌ آگهي‌ يك‌ روزنامه‌ است‌ . جايي‌ كه‌ اگر خوب‌ و حرفه‌ يي‌ كار كند بخش‌ اصلي‌ درآمدزايي‌ يك‌ روزنامه‌ به‌شمار مي‌رود. گزارش‌ «كانادا نيوز» درباره‌ تاثيرگذاري‌ آگهي‌ بر تيراژ يك‌ روزنامه‌ و حضور روزنامه‌نگاران‌ زبده‌ در يك‌ جريده‌ است‌. لزوم‌ وجود آگهي‌ در هر رسانه‌ مي‌تواند ممر درآمدي‌ قابل‌ اعتنا باشد. اما همين‌ آگهي‌هاي‌ تجاري‌ مي‌تواند نقش‌ ديگري‌ را هم‌ ايفا كند. يعني‌ اطلاع‌رساني‌.

در كشورهاي‌ پيشرفته‌ و اصطلاحا جهان‌ اولي‌ براين‌ بخش‌ تاكيد فراواني‌ مي‌شود. كارشناسان‌ ارتباطات‌ معتقدند هر آگهي‌ بايد قدرت‌ اطلاع‌رساني‌ داشته‌ باشد تا بتواند بازار اقتصادي‌ را به‌ تسخير خود درآورد.

«كانادانيوز» در ابتداي‌ گزارش‌ خود مي‌نويسد:در كشورهاي‌ جهان‌سوم‌ به‌ پخش‌ و يا چاپ‌ آگهي‌ تنها به‌ عنوان‌ آيتمي‌ براي‌ كسب‌ درآمد توجه‌ مي‌شود حال‌ آنكه‌ نخستين‌ خصوصيت‌ يك‌ آگهي‌ خوب‌ قدرت‌ اطلاع‌رساني‌ آن‌ است‌. اين‌ توانايي‌ لزوم‌ وجود تشكيلات‌ آگهي‌ را در يك‌ رسانه‌ بخوبي‌ نشان‌ مي‌دهد. فرض‌ كنيد شما در ايالات‌ متحده‌ مي‌خواهيد براي‌ يك‌ نوشابه‌ خاص‌ تبليغ‌ كنيد و اگر يك‌ گام‌ جلوتر رويم‌ اين‌ نوشابه‌ محصول‌ كارخانه‌ شما باشد. در ايالات‌ متحده‌ دو نوشابه‌ به‌ لحاظ‌ طرفدار، حرف‌ اول‌ را مي‌ زنند حتي‌ در دنيا نيز بي‌ رقيبند. پس‌ در نخستين‌ برخورد احتمال‌ دارد به‌ اين‌ نتيجه‌ برسيد كه‌ بايد ميدان‌ رقابت‌ را خالي‌ كنيد ولي‌ اينطور نيست‌. براحتي‌ مي‌توانيد با ساخت‌ يك‌ تيزر تبليغاتي‌ و يا جمله‌ يي‌ بسيار رسا در روزنامه‌،كار خود را پيش‌ ببريد. به‌ شرط‌ اينكه‌ آگهي‌ شما جنبه‌ اطلاع‌رساني‌ خود را حفظ‌ كند و بعد به‌ دنبال‌ كسب‌ درآمد باشيد .

نگاهي‌ به‌ جايگاه‌ تبليغات‌ در رسانه‌ ها

روزنامه‌ را معمولا افرادي‌ مطالعه‌ مي‌كنند كه‌ در دو گروه‌ متفاوت‌ قرار دارند. عده‌اي‌ براي‌ دنبال‌ كردن‌ مسائل‌ سياسي‌ و اقتصادي‌ يا هر زمينه‌ ديگر ،صفحات‌ روزنامه‌ را تورق‌ مي‌كنند و عده‌يي‌ ديگر تنها بخاطر پر كردن‌ اوقات‌ خود به‌ اين‌ رسانه‌ توجه‌ دارند. اما فراموش‌ نكنيد كه‌ هر دو دسته‌ مي‌ توانند جزو مصرف‌كنندگان‌ كالاي‌ شما باشند. مسأله ديگر لزوم‌ وجود آگهي‌ در رسانه‌ها خصوصاص روزنامه‌ به‌ نوع‌ نگاه‌ مردم‌ برمي‌گردد. آنجا كه‌ بسياري‌ از مردم‌ معتقدند مي‌توانند نيازهاي‌ خود را در صفحات‌ آگهي‌ مرتفع‌ سازند.

بنابراين‌ هستند افرادي‌ كه‌ تنها بخاطر صفحه‌ آگهي‌ روزنامه‌ مي‌ خرند و اتفاقا آگهي‌ نوشابه‌ كارخانه‌ شما در اين‌ صفحه‌ درج‌ شده‌ است‌!» دو كارخانه‌ مطرح‌نوشابه‌سازي‌ در امريكا كه‌ نامشان‌ در اين‌ گزارش‌ بخاطر مسائل‌ حرفه‌يي‌ حذف‌ شده‌ است‌،تقريبا در تمام‌ دنيا شناخته‌شده‌اند اما يكي‌ از اين‌ دو كارخانه‌ مطرح‌ و بزرگ‌ تنها بخاطر برخورداري‌ از آگهي‌هاي‌ خوب‌ و استاندارد توانست‌ توليد خود را به‌ رقيبش‌ نزديك‌ كند.

بررسي‌ اثرات‌ وجود آگهي‌ بر يك‌ روزنامه‌

اثرات‌ وجود آگهي‌ بر روزنامه‌ اين‌ بخش‌ از گزارش‌ «كانادا نيوز»به‌ بررسي‌ اثرات‌ وجود آگهي‌ بر يك‌ روزنامه‌ مي‌پردازد:«بدون‌ شك‌ يك‌ آگهي‌ از چند زاويه‌ مي‌تواند اثرات‌ مثبتي‌ در روند يك‌ روزنامه‌ داشته‌ باشد . از كلمه‌ مثبت‌ استفاده‌ كرديم‌ زيرا هستند آگهي‌هاي‌ مضري‌ كه‌ در عين‌ سودآوري‌ مي‌توانند ضربه‌ مهلكي‌ بر پيكره‌ يك‌ روزنامه‌ وارد آورند! نخستين‌ اثر مثبت‌ يك‌ آگهي‌ توجه‌ ويژه‌ مردم‌ است‌. شما مي‌ توانيد اين‌ توجه‌ را در نگاه‌ مردم‌ بيابيد . وقتي‌ مردم‌ در روزنامه‌ شما آگهي‌ خوبي‌ را پيدا كنند فرض‌ كنيد يك‌ آگهي‌ استخدام‌ با شرايط‌ ويژه‌ ترغيب‌ مي‌شوند كه‌ روزنامه‌ را در روزهاي‌ بعدي‌ هم‌ تهيه‌ كنند و اين‌ يعني‌ درآمد بيشتر.

در حالي‌ كه‌ شما يك‌ حرفه‌يي‌ هستيد و با ديدي‌ كاملا معنادار اين‌ آگهي‌ را در صفحه‌ اصلي‌ روزنامه‌ به‌ چاپ‌ رسانده‌ايد. پس‌ گام‌ اول‌ اين‌ است‌ كه‌ در جلب‌ توجه‌ مردم‌ كوشا باشيد! اثر مثبت‌ ديگري‌ كه‌ در اينجا مطرح‌ مي‌شود در قسمت‌ قبلي‌ توضيح‌ داده‌ شد. يعني‌ كسب‌ درآمد بيشتر. اما اين‌ درآمد بيشتر تبعات‌ بسيار مثبتي‌ براي‌ روزنامه‌ شما دارد. حالا درآمد روزنامه‌ شما زياد شده‌ است‌. مي‌توانيد بر تيراژ روزنامه‌ خود بيفزاييد. افزايش‌ تيراژ اين‌ امكان‌ را به‌ شما مي‌دهد تا فضاي‌ بيشتري‌ براي‌ كار كردن‌ داشته‌ باشيد. آن‌ هم‌ به‌ عنوان‌ يك‌ روزنامه‌نگار!

جذب آگهی برای افزایش تیراژ روزنامه

اما مسوؤولان‌ و سرمايه‌گذاران‌ روزنامه‌ در چنين‌ شرايطي‌ مي‌توانند به‌ جذب‌ آگهي‌ بيشتر هم‌ فكر كنند. تيراژ روزنامه‌ افزايش‌ يافته‌. حالا هر فرد حقيقي‌ يا حقوقي‌ تمايل‌ دارد در روزنامه‌ شما منافع‌ خود را تبليغ‌ كند. مسأله ديگري‌ هم‌ وجود دارد. پله‌هاي‌ قبلي‌ را در نظر بگيريد. توجه‌ مردم‌،افزايش‌ تيراژ و تعداد بيشتر آگهي‌ها . اين‌ مسأله تقريبا تخصصي‌ است‌ وقتي‌ روزنامه‌يي‌ بتواند با توجه‌ به‌ آگهي‌هاي‌ خود ، در بين‌ ساير جرايد مطرح‌ شود،ساير روزنامه‌نگاران‌ علاقه‌مند به‌ همكاري‌ در اين‌ روزنامه‌ مي‌شوند. آنها هم‌ مي‌دانند منافع‌ مالي‌ يك‌ روزنامه‌ عموما خصوصي‌ با آگهي‌ رابطه‌ مستقيم‌ دارد.

اشاره‌ شد كه‌ آگهي‌ مي‌تواند جنبه‌ منفي‌ هم‌ داشته‌ باشد. روزنامه‌ شما روزنامه‌يي‌ است‌ كه‌ به‌ اصول‌ اخلاقي‌ بها مي‌دهد. توجه‌ مردم‌ و تيراژ بالاي‌ روزنامه‌ هم‌ مبتني‌ بر اين‌ اصول‌ است‌ اما به‌ يكباره‌ شما براي‌ يك‌ نوشيدني‌ غيرمجاز تبليغ‌ مي‌كنيد . حتي‌ اگر اين‌ آگهي‌ هر چقدر هم‌ براي‌ شما سودآور باشد، به‌ وجهه‌ اخلاق‌گراي‌ روزنامه‌ ضربه‌ مي‌زند و شما نمي‌توانيد به‌ روزهاي‌ خوب‌ گذشته‌ برگرديد!» چند درصد روزنامه‌،آگهي‌ است‌؟ صفحات‌ روزنامه‌ها را كه‌ تورق‌ مي‌كني‌،به‌ يك‌ يا چند آگهي‌ كوچك‌ و بزرگ‌ مي‌رسي‌. فرقي‌ هم‌ نمي‌كند كه‌ آن‌ روزنامه‌ متمول‌ باشد يا معمولي‌ . بالاخره‌ شما مي‌ توانيد آگهي‌ را در صفحه‌ يي‌ مشاهده‌ كنيد. اين‌ آگهي‌ها را با آنچه‌ در صفحات‌ مخصوص‌ آگهي‌ چاپ‌ مي‌شود، مقايسه‌ نكنيد. اما سوؤال‌ اينجاست‌ كه‌ آگهي‌ چند درصد از هزينه‌هاي‌ يك‌ روزنامه‌ را تقبل‌ مي‌كند.

تأمین هزینه روزنامه ها از طریق آگهی

«كانادا نيوز» پس‌ از بررسي‌ 20 روزنامه‌ معتبر و پرتيراژ دنيا به‌ اين‌ نتيجه‌ مي‌ رسد كه‌ «76 درصد هزينه‌ روزنامه‌هاي‌ پرتيراژ و معتبر دنيا را آگهي‌ تشكيل‌ مي‌دهد. روزنامه‌هايي‌ كه‌ وابستگي‌هاي‌ دولتي‌ دارند نيز 63 درصد هزينه‌ خود را توسط‌ آگهي‌ پوشش‌ مي‌دهند. اين‌ ارقام‌ بيانگر اين‌ واقعيت‌ است‌ كه‌ آگهي‌ بيش‌ از نيمي‌ از درآمدهاي‌ روزنامه‌ را تشكيل‌ مي‌دهد. به‌ عنوان‌ مثال‌ روزنامه‌ پرتيراژ «يوميوري‌ شيمبون‌» ژاپن‌ با تيراژ 15 ميليوني‌ سالانه‌ رقمي‌ بيش‌ از چهل‌ ميليون‌ دلار از بابت‌ آگهي‌ درآمد دارد! البته‌ جاي‌ تعجب‌ هم‌ نيست‌ زيرا يوميوري‌ بي‌گمان‌ قله‌ مطبوعات‌ جهان‌ است‌. آن‌ روزنامه‌هايي‌ كه‌ تيراژ بالايي‌ ندارند و در يك‌ كشور از اعتبار خاصي‌ برخوردار هستند،سعي‌ مي‌كنند با استفاده‌ از كمك‌هاي‌ غيردولتي‌ و يا حزبي‌ ،گوشه‌يي‌ از منابع‌ مالي‌ خود را تامين‌ كنند. راه‌ ديگري‌ هم‌ براي‌ تامين‌ درآمدها وجود دارد كه‌ آن‌ وابسته‌ به‌ قلم‌ افراد است‌!»

آمار ديگري‌ در اين‌ زمينه‌ وجود دارد. آماري‌ كه‌ مي‌گويد كشورهاي‌ جهان‌ سوم‌ بطور متوسط‌ بين‌ 8050 درصد هزينه‌ خود را از طريق‌ جذب‌ آگهي‌ تامين‌ مي‌كنند و اين‌ يعني‌ تاثير آگهي‌! در هر حال‌ نمي‌ توان‌ از تاثير مثبت‌ آگهي‌ و تبليغات‌ بر فضاي‌ يك‌ رسانه‌ براحتي‌ گذشت‌. اگر مي‌بينيم‌ كه‌ يك‌ روزنامه‌،سازمان‌ آگهي‌ دارد و جداگانه‌ اين‌ سازمان‌ به‌ فعاليت‌ خود ادامه‌ مي‌دهد مبتني‌ بر اين‌ دلايل‌ است‌. در كشور ما ، تبليغات‌ چند درصد يك‌ روزنامه‌ را به‌ خود اختصاص‌ مي‌دهد؟! آيا كليه‌ آگهي‌ها استاندارد هستند؟! اين‌ تبليغات‌ چند درصد از توجهات‌ مردم‌ را به‌ خود جلب‌ مي‌كنند و … هزاران‌ سوؤال‌ ديگري‌ كه‌ شايد در روزهاي‌ آينده‌ خوراك‌ مناسبي‌ براي‌ تهيه‌ يك‌ گزارش‌ شوند!

منبع: .magiran.com

تيتر خوب باید جذاب باشد يا دقيق ؟

Posted by on 3:58 ب.ظ in مطبوعات و رسانه, نویسندگی | دیدگاه‌ها برای تيتر خوب باید جذاب باشد يا دقيق ؟ بسته هستند

تيتر خوب باید جذاب باشد يا دقيق ؟

«چرا تيتر اهميت دارد»، «تيترهاي گمراه كننده مي توانند اذهان را منحرف كنند»، «چگونه چيزي كه مي خوانيد، چيزي را كه مي بينيد تحت تاثير قرار مي دهد»، «چگونه تيترهاي بد، خاطرات بد را به وجود مي آورد»، «١١ دليل اهميت تيتر» و «نمي توانيد تصور كنيد كه تا چه اندازه يك تيتر دقيق اهميت دارد»، اين عبارات و جملات، تيترهاي بالقوه گزارشي هستند كه در ادامه مي خوانيد. اما اگر هر كدام از اين تيترها به جاي تيتر اصلي اين گزارش مي نشستند، برداشت، زمان و نحوه يادآوري و به طور كلي نوع خواندن شما در اين گزارش تغيير مي كرد.

تأثیر تيتر خوب بر تفهیم نوشته

سال هاست كه روانشناسان اتفاق نظر پيدا كرده اند كه آنچه در وهله اول به سمع و نظر افراد مي رسد، بسيار مهم و بااهميت است. حال آنچه در فضاي رسانه و با خيل عظيم مردم در ارتباط باشد بيش از آن نيز اهميت دارد. از نخستين سال هاي تاريخ مطبوعات جهان، همواره تيتر يك دغدغه اصيل و درجه اول براي اهالي رسانه محسوب مي شده است. تيتر مي تواند حجم و نوع مخاطب را مشخص كند، تيتر مي تواند بر طريقه خواندن مردم اثر بگذارد و تيتر مي تواند به شما بگويد چگونه آنچه را خوانده ايد به ياد بياوريد. تيتر نخستين نقطه درگيري مخاطب با مطلب و مهم ترين قلاب نويسنده براي جذب و ترغيب او براي ديدن، خواندن و مطالعه مطلب است. اولريخ اكر نيز به عنوان يكي از پيشروان در اين زمينه، به گفته خود تلاش كرده است تا به مخاطب و پيش از آن به اهالي رسانه گوشزد كند كه تا چه اندازه تيتر مي تواند باعث سوگيري و تبعات ناشي از آن شود.

نتایج تحقيقات اولريخ اكر درباره تيتر خوب

تحقيقات اولريخ اكر، روانشناس و متخصص در نوروساينس و تيم او نشان داد كه با هر تيتر خوب مي توان به آساني خواننده را متاثر كرد و به افكار او جهت داد. انتخاب كلمات، چينش آنها و لحن تيتر مي تواند مقاله يا گزارش را كاملاتحت تاثير خود قرار دهد و بستر ذهني خواننده را نسبت به آن تغيير دهد.

اولريخ اكر طي تحقيقاتش دو گزارش با محتواي يكسان اما با دو تيتر متفاوت در اختيار گروهي از مردم استراليايي قرار داد و سپس از نتايج آزمايش شگفت زده شد. داده واقعي اين است كه ميزان دزدي نسبت به سال گذشته دو دهم درصد افزايش داشته و نسبت به يك دهه قبل ١٠ درصد كاهش پيدا مي كند. در حالي كه هر دو تيتر «افزايش دزدي در يك سال اخير» و «كاهش ١٠ درصدي دزدي در كشور» درباره اين گزارش صادق است اما هر كدام از آنها به مخاطب بينش و نگرشي كاملامتفاوت خواهد داد. پس از مطرح شدن چند پرسش درباره محتواي گزارش و نحوه نگرش خوانندگان نسبت به ماهيت گزارش، اكر متوجه شد كه تيتر مي تواند تعيين كند كه هر مخاطب چگونه مطلبي را بخواند و چه برداشتي از آن بكند.

فارغ از آزمايش های اكر، اين اتفاق يعني استفاده از تيتر جذاب اما نامرتبط، ناصحيح و كم دقت بارها در انواع و اشكال رسانه و توليدات آن واقع شده است. به طور مثال سال گذشته روزنامه ديلي اكسپرس انگلستان تيتر «آلودگي هوا عامل اصلي سرطان ريه» را براي يكي از گزارش هاي خود انتخاب كرد. اين گزارش در متن خود هيچ اشاره اي به مفهوم تيتر نكرده بود و در عوض آن به عوامل ديگر مانند سيگار كشيدن پرداخته بود و آن را عامل اصلي سرطان ريه برشمرده بود. حدس زدن قصد نويسنده اين گزارش براي انتخاب اين تيتر كه هيچ ارتباطي با متن گزارش ندارد، كار سختي نيست. در ميان انبوه اطلاعات جلب توجه بيننده مشكل است و اصحاب رسانه براي جذب نگاه مخاطب با يكديگر وارد رقابتي آشكار شده اند اما پس از آن بود كه توجه پژوهشگران بيش از پيش متوجه اهميت صحت و درستي تيتر شد.

تیتر نویسی یک مهارت است

روزنامه نگار مي تواند گزارش نويس خوبي باشد اما تيترنويس خوبي نباشد، مي تواند خبرنويس خوبي باشد اما تيترنويس خوبي نباشد، مي تواند تنظيم كننده مصاحبه خوبي باشد، بهترين ليد ها را بنويسد و مقدمه عالي براي يك مصاحبه بنويسد ولي نتواند تيتر خيلي خوبي بنويسد، اين اشكالي ندارد و بستگي به اين دارد كه چقدر سواد ادبي داشته باشد. بنابراين تيترزدن يك مهارتي است كه روزنامه نگار چاره اي جز آموختن آن ندارد.

در گزارش هايي كه اساس آن واقعيت و فكت است، اگر تيتر گمراه كننده و نامفهوم باشد، باعث مي شود تا متن گزارش و مقاله آسيب ببيند و توانايي خواننده در درك جزييات و يادآوري آنها دچار نقصان شود اما اگر تيتر مقاله همراستا و داراي كنشي مرتبط با متن داشته باشد، كار يك مخاطب براي تجزيه، درك، تحليل و يادآوري ساده تر و سيستماتيك تر مي شود در غير اين صورت مخاطب دچار سردرگمي و پس زدگي مي شود چرا كه متن نمي تواند از خود چيزي را مطرح كند، تيتر بايد در خدمت متن باشد و نه در تضاد با آن.

اكر در اين گزارش متوجه شد كه تيتر خوب به عنوان چيزي كه در نخستين لحظه نگاه بيننده را جذب و آن را وادار مي كند به همراهي و خواندن گزارش يا مقاله، تيتر خوب است و اثر و مانايي تيتر كه در همان وهله اول، مخاطب را جذب خود كرده، است كه در افكار او ثبت مي شود و پس از آن عامل يادآوري متن مقاله يا گزارش مي شود.

او طي اين تحقيقات قصد داشته است تا به مردم اين آگاهي را بدهد كه مخاطب هوشمند متوجه است كه تيتر ممكن است تنها بخشي از واقعيت باشد و براي درك تماميت آن نبايد تنها به خواندن تيتر و پاراگراف هاي اوليه اكتفا كرد اما در مقابل نيز اكر تلاش كرده است ژورناليست را متقاعد كند كه بيش از پيش به اهميت تيتر خوب و تاثيرش بر مقاله يا گزارش ايمان بياورد. اين تحقيق مي گويد كه ژورناليست ها عادت دارند به خواننده منتقد بگويند «كل مقاله را بخوان، در پاراگراف دوم يا سوم و داخل متن توضيح داده ام»، اما اين عذر چندان موجهي نيست زيرا خواننده را با همان تيتري كه در ابتداي مقاله نشانده اند، به سمتي سوق داده اند كه ممكن است با رويه متن مقاله در تضاد باشد بنابراين اين رويكرد دو سويه در روزنامه نگاري براي جذب مخاطب بيشتر بايد متوقف شود. اكر معتقد است كه ژورناليست بايد بداند تيتري كه انتخاب مي كند علاوه بر فاكتور جذابيت، دقيق و صحيح باشد. تحقيقات اكر گوياي اين واقعيت است كه بهتر است تيتر بيشتر از آنكه جذاب باشد، دقيق و درست باشد.

نماينده مديران مسوول در هيات نظارت بر مطبوعات معرفي شد

Posted by on 5:39 ب.ظ in مطبوعات و رسانه | دیدگاه‌ها برای نماينده مديران مسوول در هيات نظارت بر مطبوعات معرفي شد بسته هستند

نماينده مديران مسوول در هيات نظارت بر مطبوعات معرفي شد

براي هشتمين بار حسين انتظامي به عنوان نماينده مديران مسوول در هيات نظارت بر مطبوعات معرفي شد.

حسين انتظامي كه از سال ۱۳۸۳ تاكنون، نماينده مديران مسوول در هيات نظارت بر مطبوعات بوده است، براي هشتمين بار به اين عنوان انتخاب شد.

مرحله دوم انتخابات نماينده مديران مسوول در هيات نظارت بر مطبوعات روز ۱۱ آذر ماه با حضور محمد سلطانی‌فر (معاون مطبوعاتی) و قاضی ناصر سراج (رییس سازمان بازرسی کل کشور و نماینده قوه قضائیه در هیات نظارت بر مطبوعات) برگزار شد.
هفدهمين دوره از انتخابات نماينده مديران مسوول در هيات نظارت بر مطبوعات در دومين دور خود به پايان رسید و بر اساس اعلام نتايج، حسين انتظامي با ۹۵۹ رأي بار ديگر به عنوان نماينده مديران مسوول در هيات نظارت بر مطبوعات معرفي شد.

حسين انتظامي مدير مسوول نشريه فارغ‌التحصيلان

انتظامي به عنوان مدير مسوول نشريه فارغ‌التحصيلان در اين انتخابات شركت كرده بود.
محمد مهدي رحمانيان، مدير مسوول روزنامه شرق كه در اين انتخابات با انتظامي رقابت جدي داشت، با ۵۳۸ رأي به عنوان دوم دست يافت و از حضور در هيات نظارت بر مطبوعات باز ماند.
در مرحله اول اين انتخابات كه ۲۶ آبان ماه با مشاركت ۱۷۱۳ نفر از مديران مسوول واجد شرايط به ميزباني معاونت مطبوعاتي وزارت فرهنگ و ارشاد برگزار شد هم پيشتاز نتيجه حسين انتظامي بوده است.

حسين انتظامي نماينده مديران مسوول در هيات نظارت بر مطبوعات

بر اساس نتايج شمارش آرا در مرحله اول، حسين انتظامي مديرمسوول نشريه «فارغ التحصيلان» با كسب ۸۵۲ رأي در انتخابات نماينده مديران مسوول در هيات نظارت بر مطبوعات بيشترين رأي را از آن خود كرد، اما براي منتخب شدن نهايي به ۵ رأي ديگر نياز داشت. بعد از انتظامي، مهدي رحمانيان (مدير مسوول روزنامه «شرق») با كسب ۲۲۲ راي دوم و ميلاد زارعي با ۵۲ راي سوم شده بودند.

محمد سلطانی‌فر در تشریح جزییات این دوره از انتخابات، گفت: با توجه به اینکه در دور نخست، تعداد مدیران مسؤول شرکت‌کننده به حد نصاب نصف بعلاوه یک نرسید و از طرفی نفر اول حائز اکثریت ۱+۵۰ درصد را بدست نیاورد، انتخابات به دور دوم کشیده شد.

وی با اشاره به اینکه در مرحله دوم این انتخابات ۳۴۱۵ نفر واجد شرایط رأی‌دهی به ۹۰ نفر نامزد هستند، خاطرنشان کرد: در دور نخست تعداد نامزدها ۱۲۲ نفر بود که با توجه به قانون و مهلت ارائه شده تعدادی تا ساعت ۹ از حضور در انتخابات انصراف و در مجموع ۹۰ نفر نامزد باقی ماندند.

منبع: ایسنا

اصول گزارشگری در مورد کودکان

Posted by on 4:26 ب.ظ in مطبوعات و رسانه, نویسندگی | دیدگاه‌ها برای اصول گزارشگری در مورد کودکان بسته هستند

اصول گزارشگری در مورد کودکان
فدراسیون بین‌المللی روزنامه نگاران (IFJ) اصول گزارشگری در مورد کودکان با تاکید بر حفظ حقوق کودک تهیه کرده است که در این نوشتار از نظرتان می‌گذرد.

تمام روزنامه نگاران و فعالان حرفه ای در عرصه رسانه وظیفه دارند بالاترین استانداردهای اخلاقی و حرفه ای را لحاظ کنند و به گسترده ترین شکل ممکن به اطلاع رسانی در مورد کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق کودک (UNCRC) و مفاهیم از آن برای پیشبرد روزنامه نگاری مستقل بپردازند.

عدم نفوذ به حریم خصوصی کودکان

سازمان های رسانه ای باید تخطی از حقوق کودکان و مسائل مربوط به ایمنی، حریم خصوصی، امنیت، آموزش، بهداشت و رفاه آن ها و همچنین تمام انواع سوء استفاده از آن ها را به عنوان موضوعات مهم برای تحقیقات و مباحث عمومی خود در نظر بگیرند. دسترسی به حریم خصوصی حق بدون چون‌وچرای کودکان است، مگر در مواردی که به وضوح در این راهنما آورده شده است.

فعالیت های روزنامه نگارانه که زندگی و رفاه کودکان را تحت تاثیر قرار می دهد باید همیشه با در نظر گرفتن موقعیت حساس آن ها دنبال شود.

اصول گزارشگری در مورد کودکان

روزنامه نگاران و سازمان های رسانه ای باید تلاش کنند تا بالاترین استانداردهای اخلاقی و اصول گزارشگری در مورد کودکان را  اعمال کنند؛ آن ها به‌خصوص باید اقدامات زیر را انجام دهند:

– زمانی که روی مسائل مربوط به کودکان کار می کنند، به بهترین شکل ممکن در جهت رعایت استانداردهای دقت تلاش کنند و حساسیت های لازم را در نظر داشته باشند؛

– از انتشار تصاویری از کودکان که آسیب رسان به آن ها هستند و به رسانه ها رخنه می کنند، خودداری کنند؛

– از کاربرد محتوای کلیشه ای و احساساتی برای فروش بهتر مطالب خود در مورد کودکان خودداری کنند؛

 -به دقت تبعات انتشار هرگونه مطالب در مورد کودکان را مدنظر قرار دهند و آسیب های احتمالی به آن ها را به کمترین حد برسانند؛

دیگر اصول گزارشگری در مورد کودکان

– از نمایش چهره کودکان یا هرگونه مشخصه دیگری که باعث شناسایی آن ها شود خودداری کنند، مگر اینکه به وضوح در راستای منافع عمومی باشد؛

– در هرجا که ممکن است، حق دسترسی کودکان به رسانه ها را فراهم کنند تا آن ها خود دیدگاه هایشان را بدون هر گونه فشاری بیان کنند؛

– به صورت مستقل نسبت به صحت اطلاعات ارائه شده از سوی کودکان اطمینان حاصل کنند و در نظر داشته باشند که این روند بدون به خطر انداختن کودکانی باشد که اطلاعات را در اختیار آن ها قرار می‌دهند؛

– از به کار بردن تصاویری که کودکان را از نظر جنسی مورد توجه قرار می دهند خودداری کنند؛

– از روش های منصفانه، آشکار و مشخص برای به دست آوردن تصاویر کودکان استفاده کنند و جای که تا ممکن است با آگاهی و رضایت کودکان یا سرپرست و قیم آن ها تصاویرشان را دریافت کنند؛

– از اعتبارنامه هر سازمانی که مدعی اظهارنظر از سوی کودکان است یا خود را نماینده منافع آن ها معرفی می کند اطمینان حاصل کنند؛

– به کودکان، سرپرستان یا قیم های آن ها برای مسائل رفاهی کودکان پول پرداخت نکنند، مگر اینکه به وضوح در راستای منافع کودک باشد؛

راستی آزمایی اجرای کنوانسیون سازمان ملل متحد

روزنامه نگاران باید گزارش هایی که از سوی دولت هایشان منتشر می شود و ادعاهایی که آن ها در مورد اجرای کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حقوق کودک مطرح می کنند، مورد راستی آزمایی قرار دهند. رسانه ها نباید تنها به گزارشگری در مورد شرایط کودکان زمانی که به رخدادی منجر می شود بپردازند، بلکه باید دائما روندی که به چنین رخدادهایی ختم می شود را نیز گزارش کنند.

منبع:‌ فدراسیون بین‌المللی روزنامه نگاران (IFJ)

تأثير شبكه هاي اجتماعي بر روزنامه نگاري و روش هاي کاهش آن

Posted by on 7:35 ب.ظ in مطبوعات و رسانه | دیدگاه‌ها برای تأثير شبكه هاي اجتماعي بر روزنامه نگاري و روش هاي کاهش آن بسته هستند

تأثير شبكه هاي اجتماعي بر روزنامه نگاري و روش هاي کاهش آن

 امروزه خبرها به سرعت باد تازه مي شوند. هنوز خبر فاجعه نيس فرانسه در صدر است كه كودتا در تركيه روي سرخط خبرگزاري ها و شبكه هاي اجتماعي قرار مي گيرد. بخشي از گزارش ها و خبرها بر پايه آنچه شهروند خبرنگاران توليد مي كنند، منتشر مي شود. برخي ديگر نيز نتيجه چيزي است كه روي شبكه هاي اجتماعي قرار مي گيرد. از آنجاكه هر دو اين فضاها با استانداردهاي روزنامه نگاري و انتشار خبر فاصله دارند، هرچه اخبار بيشتر و با سرعت بالاتري در اختيار مردم قرار مي گيرند، نگراني بابت صحت وسقم آنها نيز بيشتر مي شود.

دوره تأثير شبكه هاي اجتماعي بر روزنامه نگاري

    با وجودي كه به نظر مي رسد در دوره تأثير شبكه هاي اجتماعي بر روزنامه نگاري و رسانه هاي رسمي كم وكمتر شده است، اما با توجه به گستردگي و تأثير شبكه هاي اجتماعي بر روزنامه نگاري و حضور روزنامه نگاران به مراتب مهم تر شده است. اينكه سوژه اشتباهي بارهاوبارها ريتوييت شود، آن قدر خطرناك است كه نه فقط اهميت روزنامه نگاري را كمتر نمي كند كه نقش پررنگ تري به آن مي دهد.

هنگامي كه با خبري مواجه مي شويم نخست از خود مي پرسيم آيا اين پديده درواقع رخ داده است؟ آيا منبع خبر موثق بوده؟ و درنهايت اينكه آيا ما قسم خورده ايم از آن استفاده كنيم و به آن اهميت دهيم؟ درواقع اينجاست كه روزنامه نگاري حرفه اي از روزنامه نگاري شهروندي منفك مي شود. اينكه در مطلب منتشرشده يك خبرگزاري رسمي يا روزنامه اطمينان وجود دارد و به آنچه در شبكه هاي اجتماعي منتشر مي شود، نمي توان به سادگي اطمينان كرد.

روش هاي کاهش تأثير شبكه هاي اجتماعي بر روزنامه نگاري

     در بسياري موارد در شبكه هاي اجتماعي ديده شده از عكسي در جاي ديگري استفاده شده يا خبر به كل كذب بوده است. بايد اين نكته را در نظر داشته باشيم هنگام انتشار سريع اخبار، دقت و صحت تحت تاثير قرار مي گيرد. اما چگونه مي توان بر اين معضل غلبه كرد؟ درواقع اين نوشته مي كوشد روش هايي را براي راستي آزمايي آنچه در شبكه هاي اجتماعي منتشر مي شود، به دست دهد.

فهرستي از منابع قابل اعتماد داشته باشيد

     روزنامه نگاران آزاد، خبرنگاران، منابع رسمي، خبرگزاري ها و شهروندخبرنگاران لازم است فهرستي از اكانت هاي منابعي را همراه خود داشته باشند تا بتوانند صحت وسقم خبرهاي فوري را با آنها چك كنند. به هرحال، اينكه خبري از چند منبع بررسي شود، مطمئن تر است. در بسياري از شبكه هاي اجتماعي استفاده از هشتگ ها مي تواند دسترسي ما به ابعاد گوناگون يك خبر در رسانه هاي مختلف را ساده تر كند.

شك كنيد

    درباره هر آنچه در شبكه هاي اجتماعي مي بينيد صرف نظر از اينكه چه كسي آن را منتشر كرده يا منبع خبر كيست، شك كنيد. هنگامي كه خبري در شبكه اي مانند توييتر منتشر مي شود، وسوسه باوركردن و بازنشر آن بسيار شديد است. با اين حال، در چنين شرايطي مهم اين است آرام باشيم و منابع ديگر را بررسي كنيم. با بررسي و مقايسه اخبار گوناگون است كه مي توانيم تا حدي درباره صحت خبر منتشرشده مطمئن شويم.

كذب بودن خبر را چگونه تشخیص دهیم؟

براي تشخيص قلابي يا كذب بودن خبر مي توان به برخي سايت ها رجوع كرد. در منابع انگليسي سايت هاي چك دسك و اسنوپز مي توانند مفيد باشند. درباره مكان ها و تشخيص درستي آنها مي توان از گوگل مپ استفاده كرد. ويكي مپيا نيز ابزاري قابل اتكا به حساب مي آيد. براي تشخيص تاريخ و زمان نيز راه هاي متعددي وجود دارد. يكي ديگر از روش هايي كه مي توان صحت يك خبر را سنجيد، استفاده از امكان هايي است كه وضع هوا را در جغرافياي موردنظر نشان مي دهند. درباره تشخيص هويت يك فرد نيز همه امكان هاي موجود در شبكه هاي اجتماعي را چك كنيد. فيس بوك، لينكدين و… مي توانند منابع خوبي براي چك كردن پروفايل افراد باشند.

     دقيق باشيد

     در وقايعي مانند بلاياي طبيعي و حوادث تروريستي بهتر است درباره تعداد آسيب ديدگان، مجروحان و كشته شدگان دقيق باشيم و درباره گزارش كردن اين تعداد كمي وسواس نشان دهيم.

  بارها دوباره خواني كنيد

     هنگامي كه واقعه اي رخ مي دهد و ما به عنوان شهروند خبرنگار از آن مطلع مي شويم، اين وسوسه با ماست كه فورا آن را روي شبكه هاي اجتماعي بفرستيم. اما واقعيت اين است در اين لحظات احتمال خطاي ما بسيار بالاست. بهتر است متن موردنظر بارهاوبارها خوانده و بعد روي شبكه هاي اجتماعي فرستاده شود. گاهي اوقات خطاهايي كه بابت انتشار سريع اخبار رخ مي دهد به سختي قابل تصحيح هستند.

ضبط كنيد

     بهتر است همراه آنچه درباره واقعه در دست داريد، فايلي از صداي ضبط شده همراه خود داشته باشيد. شما درباره آنچه منتشر مي كنيد، مسئول هستيد و بهتر است صداي منابع خبري تان را داشته باشيد.
منبع: مگ ایران